Veteranjärnvägen och det välbevarade stationsområdet spännande för både stora och små.
Järnvägen mellan Nora och Ervalla är Sveriges första normalspåriga järnväg för personbefordran. Den invigdes med buller och bång år 1856. Järnvägen tillkom på privat initiativ och byggdes för att frakta järn, malm och kol till och från bergslagens bruk och hyttor. Det vackra stationshuset som rymmer turistbyrån har fortfarande kvar väntsalen med biljettlucka. Järnvägsområdet i Nora är unikt och ovanligt välbevarat. Utöver stationshuset finns bl a godsmagasin, lokstallar och vagnsverkstad kvar. I verkstäderna har arbetet aldrig stannat upp. Här jobbar veterantågsföreningen för fullt med att hålla trafiken igång. Nora Ervalla järnväg med tillhörande anläggningar är skyddade som byggnadsminne.
Mer om Nora Ervalla järnväg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I det gamla godsmagasinet, mitt emot stationen, finns ett spännande litet museum för tågintresserade barn och vuxna. Här väntar en värld av ånglok, vagnar, tidstypiska kläder och fascinerande minnen från järnvägens gyllene era. Fri entré.
Museet är öppet fredagar i oktober kl. 10-12,13-14.
Öppet även i samband med trafik på veteranjärnvägen.
Öppet för gruppbokningar via Nora turistbyrå under perioden maj-september,
tfn. 0587-811 20, e-post. info@nora.se
Ånglok och rälsbuss avgår enligt tidtabell från stationshuset lördagar (och vissa fredagar) från början av juli till slutet av augusti. Res som förr och ta en tur till Järle station, eller Pershyttan via Gyttorp. Möjlighet till gofika finns både vid Järle station och i Pershyttan. Läs mer om veterantågsföreningen på nbvj.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Obs! Trafiken på museibanan bedrivs med med ideella resurser. Ibland ställs vissa turer eller hela dagar in. Vid stor brandfara ersätts ångloket med diesellok.