Noras iskalla stolthet fyllde 100 år under 2023. Mycket har förändrats under åren, men NoraGlass håller ställningarna –
som oförändrad gammal goding i staden.
Det var Selma Gerdin som satte Nora på glasskartan. 1923 flyttade hon till Nora från Gävle. Väl i Nora kavlade hon upp ärmarna och startade Nora
Bazaraffär. Redan första sommaren började hon även veva glass, som serverades med nymodigheten nygräddade “vofflor”. Efter några år fick hon via en handelsresande ett ovärderligt tips. En butik i Jämtland som sålde fantastiskt god glass skulle lägga ner. Selma köpte både verksamheten och det hemliga
glassreceptet.
Selmas glass blev omtalad och såldes där människor samlades. Lördagsdanser, marknader och idrottsevenemang fick besök av de mobila glassbarerna. Allt
jobb sköttes av Selma, hennes barn och säsongsanställda hemmafruar och skolflickor. Selmas glass blev definitivt en hit, för både stora och små. Än idag säljs NoraGlass under den varma säsongen, med start i slutet av april, samt under adventshelgerna. Men idag har personalstyrkan bytts ut mot mestadels
sommarlediga skolungdomar.
För nuvarande ägare Lena och Anders Kadesjö började glassäventyret 2008 – av en lycklig slump.
– Vi ville jobba tillsammans, men hade inte landat i med vad och hur. En dag satt jag på mitt dåvarande jobb och såg en annons i tidningen. NoraGlass
var till salu. Tankarna väcktes, kanske man kunde ta över en verksamhet istället för att starta en ny? berättar Anders.
Det kunde man. Lena och Anders köpte verksamheten och tog över all produktion och försäljning av NoraGlass. Kruxet var bara att det skedde två
månader innan säsongen startade.
– Det var mycket att lära sig. Vi hade jobbat inom café och restaurang, som extrajobb och sommarjobb, men aldrig med glass. Men förra ägaren var så mån om att det skulle gå bra och hjälpte oss att starta upp. Det gick över förväntan och vi fick en bra start, säger Anders.
– Det lustiga var att vi lagt allt krut på att lära oss produktion, råvaror och ekonomi. Första dagen i luckan den sommaren var spännande. Det är svårare än man tror att skopa till en snygg glass, fyller Lena i med ett skratt.
Femton år senare sitter skopandet i ryggmärgen och Lena och Anders trivs med livet som glassfabrikörer. Nora Glassfabrik är ett litet företag som överlevt i
100 år på att satsa på kvalitet, vilket tvingar verksamheten att fortsatt vara småskalig.
– Vi är en liten del av NoraGlass historia. Därför känns det viktigt att förvalta det som finns. Visst har vi under åren tagit små steg mot förändring, men det viktigaste är att kunderna känner igen sig. NoraGlass ska liksom vara som det alltid varit, det är viktigt för kunderna, konstaterar Lena.
Under åren har Lena och Anders utökat verksamheten med försiktiga steg. Numera driver paret både Strandstugan och Selma G nere vid strandpromenaden i Nora. Caféerna som gör det möjligt att servera Noras stolthet i olika sammanhang. Ett sätt att utöka och förbättra, utan att förändra själva glassen. Den kalla läckerheten är fortfarande dagsfärsk. Precis som
för hundra år sedan.
– NoraGlass kan beskrivas som ett mellanting av kulglass och mjukglass. Det är tack vare att den görs dagsfärsk och aldrig fryses ned helt som den blir så
krämig. Precis som på Selma Gerdins tid, då det inte fanns frysar. Gammaldags och absolut krångligare, men utan den metoden skulle inte NoraGlass vara
NoraGlass, säger Anders.
Ända fram till 1960-talet var det ett par smaker som gällde i glasskiosken, vanilj och smultron. Idag är det vanilj och hasselnöt som är de två stående sorterna
medan den tredje smaken varierar från dag till dag och bestäms först på morgonkvisten. Beroende på vad som finns hemma och vad glassfabrikörerna är
sugna på, rörs glassen samman med olika smaksättningar i fabriken.
Glasskiosken är öppen dagligen från mitten av april till mitten av september.