Berömd glass faller alla i smaken

Hos Noraglass är det kö från öppningen i slutet av april tills den sista våfflan serveras i mitten av september.
– Vi har många stammisar, det märks framför allt på våren. Det ligger förväntan i luften veckorna innan vi öppnar. Ett år skrev en skolklass här i stan på svarta tavlan hur många dagar det var kvar innan Noraglass skulle öppna, säger Lena Kadesjö och skrattar.
Tillsammans med maken Anders Kadesjö och systern Maria Björklund är hon delägare i företaget som driver Noraglass och caféerna Strandstugan och Selma G, döpt efter Selma Gerdin som startade Noraglass 1923. Den berömda glassen finns förstås på alla tre ställena; Strandstugan välkomnar också med fika, mackor och bakverk och Selma G har matiga våfflor som specialitet.
Före 2008, när trion tog över glassverksamheten, hade ingen av dem någon erfarenhet av glasstillverkning. Lena var datakonsult, Maria jobbade i försäkringsbranschen och Anders arbetade med sågverksprodukter.
– Vi tyckte det skulle vara roligt att ha något eget, men det gäller ju att hitta rätt produkt också. Sedan fick vi se annonsen om Noraglass och tänkte att man behöver ju inte utveckla en produkt, man kan ju köpa ett företag istället, säger Lena.
Köpet gjorde att de tog över ett etablerat och traditionsrikt varumärke. Och med ett sådant gör man inte vad som helst.
– Vi förvaltar och utvecklar Noraglass, och även Strandstugan, med försiktighet. Samtidigt vill vi framåt och erbjuda något nytt. Det är därför vi kommer med ett 10-tal nya smaker varje säsong.
Även om Noraglass är en reseanledning i sig, vill Lena lyfta fram helheten med staden.
– Hela Nora är ett trevligt besöksmål. Många kommer hit för att gå i affärer och shoppa. De får hela miljön, hela paketet. Noraglass är en del av helheten, lite lyx som båda turister och Norabor vill ha.
Mötet med alla trevliga besökare är hennes drivkraft.
– Det är roligt hela tiden. Vi vill inte bara sälja glass, utan även vara goda värdar för Nora, ambassadörer som hjälper besökare med tips och råd. Vi som har affärsverksamhet här är kollegor snarare än konkurrenter. Turisterna räcker till för oss alla.
Vem som ska ta över Noraglass någon gång i framtiden är det ingen som vet. Men föräldrarnas jobb har i alla fall slagit rot hos den yngre generationen.
– Ett av min systers barn fick frågan vad hon skulle göra när hon blir stor. Hon svarade att hon skulle jobba i strösselfabrik, säger Lena och ler.

Lena Kadesjö, NoraGlass