Bara ett hundratal meter från torget i Nora finns ett hotell som lever upp till sitt namn – Lilla Hotellet. Men även om det bara har 14 rum, är det stort när det kommer till service, charm, värdskap och hemtrevlighet. Är det något som ägarna Peter Andersson och Peter Skagmark vet betydelsen av är det just service. Båda kommer från resebranschen; Andersson från flyget och Skagmark från resebyråvärlden.
– Vi jobbar med service lika mycket nu som då. Men nu tar vi emot människor istället för att skicka iväg dem. Världen kommer till oss.
Klivet in i en ny värld tog de 2016.
– Vi tittade på hotellet redan för 13 år sedan, men då hann en annan spekulant före. Sedan grämde vi oss tills vi åkte förbi igen i december 2015. Vi tittade på varandra och sa ”tänk om”, knackade på och frågade dåvarande ägaren om han skulle sälja. ”Ja, jag fyller ju snart 70, så…”, svarade han, säger Peter Skagmark.
De båda kompanjonerna har fräschat upp hotellet, framför allt inredningen, som är ljus och smakfull. Hela miljön är välkomnande, från det att man kliver in på innergården och hela vägen upp på rummet.
– Vi har själva bott på hotell fem dagar i veckan i 20 år. Vi vet vad vi gillar och hur viktigt bemötandet är, säger Peter Andersson.
Hans kollega fyller i:
– Vi erbjuder en bra helhet. Utgångspunkten för vårt värdskap är hur vi själva vill ha det. Vi satsar inte på lyx, utan främst på trivsel. Och på det lilla extra. Vi har till exempel cyklar och en båt som våra gäster kan låna.
Bemötandet och den genuina servicen har gett resultat. Stamgästerna är många och Lilla Hotellet har redan bokningar för nästa år.
– Fler och fler resande bor hos oss. Två par har firat sin bröllopsdag tre år i rad här. Generellt har turismen ökat i Nora, och vi är många aktörer som bidrar till det genom att samverka och hjälpa varandra. Nora är ett underbart besöksmål året runt; det är lika fint här på hösten och vintern som på våren och sommaren.