– Hade vi inte lyckats rädda den här hade det inte blivit någon Stadra Teater.
Bilden visar en ihopsjunken lada på väg att slukas av sjön Greckens vatten. Ansökan om finansiering av räddningsprojektet gick igenom, och när ladan återfått sin forna glans stod Magnus Wetterholm i dörröppningen, blickade ut över Grecken och fattade beslutet – här ska det spelas teater.
Eftersom teaterdirektören och skådespelaren Wetterholm anser att idéer måste genomföras blev det så. Idag, drygt tjugo år efter beslutet, är Stadra Teater en lokal, regional och nationell angelägenhet med inriktningen att gestalta svenskt författarskap. Gustaf Fröding, Agnes von Krusenstjerna, Hjalmar Bergman, Selma Lagerlöf, Jonas Love Almqvist, Anna Maria Lenngren, Hjalmar Söderberg och Nils Ferlin är några vars material har fått kropp, liv och själ i Landet Stadra, som det står på skylten vid infarten till Bergslagens vackraste spelplats.
En gång i tiden bodde Magnus Wetterholms morfar och mormor på Stadra Gård. Och här bor han själv under de hektiska sommarmånader när verksamheten går på högvarv.
– Jag insåg tidigt att det var möjligt att skapa något här; att fylla skönheten med innehåll. En kulturell ö mitt i Bergslagen, ett sätt att uppgradera landsbygden, säger Magnus.
Som hans ambition och vision har lyckats! Med hjärta, passion och en försvarlig del jäklar anamma har succéerna staplats på varandra. Runt 40 sceniska händelser äger rum här varje år, från teater och föreläsningar till Brelspelningar och vinterföreställningar. Flera av Sveriges främsta dramatiker har skrivit originalverk för teatern vid väg 244 norrut från Nora.
– Vad jag har gett bygden? Det får andra svara på, men det är inte illa att ha lockat hit en massa teater- och kulturintresserade människor, säger Magnus och ler.
Själv är han mest oroad för att andra ska tycka illa om det han gör. Men den kritiken har han blivit besparad.
– Alla har varit snälla, det är väl ett tecken på att jag har bidragit med något. Jag försöker sköta mina kort väl och har fått stort förtroende. Och när man väl har fått förtroendet ska man vårda det som en fågelunge.
Teaterns publik är främst från närområdet, men består även av besökare med sommarbostad i regionen och av tillresande längre ifrån. Många har varit här förr, men glädjande nog hittar också en ny och yngre publik hit varje säsong.
Stadra Teater är Magnus Wetterholms livsverk, något han är och ska vara stolt över. Om framtiden säger han:
– Vi ska fortsätta jobba med konstnärlig kvalitet och stort hjärta. Vi ska ha svenskt författarskap som utgångspunkt, och jag tänker jobba för att Stadra blir en kulturell mötesplats även för barn och ungdomar. För egen del vill jag gärna göra några drömroller, till exempel Lars Wivallius. De där speciella rollerna är mitt mentala levebröd.
Inne i Nora ligger en annan scen som Magnus Wetterholm driver – Teaterfoajén. Om någon trodde något annat har han idéer även för den.
– Tänk att skapa Bergslagens minsta teaterscen. Max tjugo personer i publiken och ett scendjup på 75 centimeter. Allt i miniformat, så litet att man knappt kan blinka. Och så en monolog, för det får ju inte plats med mer än en person på scenen. Det skulle vara ballt.