För tre år sedan gjorde Fredrik en helomvändning i livet. Ingenjören, med cykling som största intresse, köpte sig en grävmaskin och började förvandla Kottaberget till Noras nästa cykeldestination.
Fredrik Andersson håller på och packar ihop uppe på Kottaberget. Solen kikar fram men vinden känns. November lider mot sitt slut och i takt med att minusgraderna blir fler, blir det allt svårare att gräva. Grävmaskinen får rulla hemåt och cykellederna får vila till våren.
– Men tänk en sommardag, med glada cyklister och lite solsken. Då är det bra fint här, säger Fredrik och kikar ut över sjön Vikern från toppen av Kottaberget.
Det här med att jobba uppe på ett berg med en grävmaskin som sällskap är relativt nytt för Fredrik. För tre år sedan flyttade företaget som Fredrik jobbade för utomlands. I 27 år hade han arbetat som anställd ingenjör och egenföretagare inom brandsäkerhet. Pausen i yrkeslivet fick tankarna att snurra. Det kanske var dags att göra något nytt?
– En dag såg jag ett klipp på Youtube. Det var några killar som blev avsläppta med helikopter på en bergstopp i Nya Zeeland. Sen började de gräva sig ned med grävmaskin för att bygga en cykelled. Jag tittade inte ens klart. Det var ju det här jag skulle göra! berättar Fredrik och skrattar.
Bildade duo på berget
Turligt nog hade en profil i Bergslagens cykelvärld, Katarina Rönnbacka Nybäck, kläckt en idé. Hon ville anlägga flowtrails på Kottaberget och hade precis fått igenom förslaget med Sveaskog och Nora kommun.
– Mitt förslag till Katarina blev helt enkelt att vi gör det här tillsammans, istället för att ta in entreprenörer. Svaret blev ja och jag köpte mig en grävmaskin, förklarar Fredrik.
Kottaberget ligger mellan Nora och Gyttorp. Och det är precis här, med Gyttorp som utgångspunkt, som den nya cykeldestinationen växer fram. Det kallas flowtrail – en cykling som bjuder på både flow, flyt, doserade kurvor och roliga features med drops och hopp. Det går helt enkelt ut på att du tar dig både uppför och nedför berget på cykel, där helheten är en upplevelse. Med en alldeles lagom lutning uppför, passar den här cyklingen alla. Från nybörjare
till proffs. Lederna grävs fram med grävmaskin för att få en slät och fin åkyta.
– Det här är rolig cykling. Inte att förväxla med downhill som är tuffare. Vi bygger för den som älskar att cykla, oavsett om du är stor eller liten, har en enkel eller avancerad cykel. De allra flesta orkar cykla uppför, åtminstone en bit, berättar Fredrik.
Fredrik själv har ägnat större delen av sitt liv åt just cykling. Som tävlingscyklist i både enduro och cross country har han en erfarenhet som kommer väl till pass uppe på Kottaberget. För det är inte bara att gräva. Hänsyn till både lutning, natur och cykelupplevelse måste tas. Kurvorna måste vara väl avvägda och lederna måste anpassas till olika svårighetsgrader. Fredrik gräver och testar, gräver och testar.
En ny destination tar form
Det planeras för sammanlagt tio leder i olika svårighetsgrader på Kottaberget. Fredrik och Katarina har hela tiden sagt att de öppnar upp efter hand och välkomnar cyklister, trots att allt inte är färdigt. Och det verkar fungera, under sommarsäsongen 2023 har Kottaberget haft 2 000 cyklister på besök.
– Cyklisterna har varit så otroligt glada och nöjda över banorna. Nästan så man blir lite generad. Men den stora invigningen får vänta tills teknikparken är klar. Då kommer det även vara lättare att ta sig hit då vi bygger en ny infartsväg, förklarar Fredrik.
Snart är det byggstart i Gyttorp. Här kommer Kottabergets MTB center ta form. I anslutning till ledstarterna planeras det för en stor teknikbana, med barnområde, flera hopplinjer, parkering och service.
– Målet är 30 000 besökare år 2027, det är det vi jobbar för. I anslutning till berget finns redan 22 mil skyltade MTB-leder, så vi har alla möjligheter att bli en unik cykeldestination som lockar både vana och ovana cyklister, säger Fredrik.
Trots att grävningen tagit tid från cyklingen är Fredrik nöjd med sin vändning i livet. Att jobba med sitt intresse är de flesta dagarna ren lycka, men ibland även en utmaning.
– Cykling har gått från att ha varit min hobby, till att jag tänker på de här banorna dygnet runt. Egentligen är jag en ganska fyrkantig person som vill veta vad som ska hända. Men det här har varit tre år av trial and error, säger Fredrik med ett skratt.