Bryggerikrögarna sätter Nora på gourmetkartan

Musik ska byggas utav glädje, sjunger Lill Lindfors i en av sina mest kända låter. Det samma gäller mat. Hur ska man annars förklara varför man alltid går hem med ett leende på läpparna efter en måltid på Bryggerikrogen i Nora? Veronica Carlsson och Erik Lindeberg driver Bryggerikrogen tillsammans. Hon är grym på viner, han lika grym vid spisen. Ihop med en god portion social kompetens och skickliga medarbetare har det lett till att Nora plötsligt befinner sig på Sveriges fine dining-karta.
– Fine dining, ja, det uppfattas visst så. Jag skulle nog säga att det är fun dining, säger Veronica och ler.
Visst, det är roligt att äta på Bryggerikrogen. Atmosfären är avslappnad, servisen kunnig och tillmötesgående och miljön rufft elegant med sina industriella Grythyttemöbler och avskalade ytor. Men det är ändå maten som drar med omsorgsfullt tillagade rätter, ofta med en liten twist och med närproducerat som grund. Bryggerikrogen är nog både ”fine” och ”fun”. Hur nu det benämns i krogvärlden?
– Hur man ska beskriva vår mat? Jag vet inte riktigt, inte mer än vi lagar det vi tycker är gott och roligt, sånt som vi själva tycker om. Skulle vi gå på vad andra tycker ska finnas på menyn, då skulle det inte bli bra, säger Erik Lindeberg.
Gott och roligt är uppenbarligen ett vinnande koncept. Bryggerikrogen finns sedan två år med i White Guide, Sverige egen Guide Michelin. Och nyligen kom man också med i White Nordic, med utvalda krogar i de nordiska länderna.
– Vi har fått mycket publicitet, det har gjort sitt till. Vi är nog ganska unika i den här typen av städer, säger Erik.
Veronica håller med:
– White Guide har defintivt gett oss fler gäster. Men också samarbetet med Lilla Hotellet, vi tänker lika när det gäller kvalitet och värdskap. Sedan tror jag att det finns en ”välkommen-hem-till-mig”-känsla hos oss som lockar.
Stammisarna blir fler och fler. Noraborna är grundbulten, men det kommer allt fler gäster utifrån som tar sig till Nora för Bryggerikrogens skull.
– Noraborna önskade oss lycka till när vi startade, men tyckte mycket och var nog lite tveksamma. Nu har det svängt och de som bor här är stolta över att det finns en sådan här restaurang på orten, säger Veronica och fortsätter:
– Vi, liksom många andra, vill att Nora ska växa, att fler ska flytta hit. Då är det viktigt med en schysst restaurang där man kan äta gott och ta en öl, och att det finns ett socialt uteliv.
Bryggerikrogen har blivit något av ”Noras restaurang”. Hur stort är det ansvaret att bära?
– Det är klart att det kan ge extra höga förväntningar. Men vi står stadigt på jorden och gör det vi alltid har gjort på ett bra sätt, förklarar Erik.
Han och Veronica pratar om ”utveckling med förnuft”.
– Vår omsättning ökar successivt i takt med att gästerna blir fler. Det är positivt och får oss att tänka offensivt. Samtidigt måste vi vara medvetna om vad som händer i omvärlden. Vi måste förhålla oss till konjunkturen och hur den utvecklas, säger Veronica.
Och hur ser framtiden ut?
– Vi är ganska klara på vad vi vill göra. Bland annat satsa på mer gamla viner och årgångar. Vi kommer att anordna mindre event, till exempel köttprovningar och skapa en mat- och vinklubb, där deltagarna får prova, smaka och känna. Helt enkelt, dela med oss av vår kunskap, förklarar Erik.
Veronica flikar in:
– Vi kompletterar varandra på ett ganska udda sätt. Vi är impulsiva båda två och har samma målbild, men olika vägar för att nå dit. På något vis hittar vi alltid lösningar.
Det är lösningar som, förutom mat och vin av hög klass, har resulterat i artistuppträdanden, musikquiz och samarbete med två lokala bryggerier, varav ett, Apex, ligger i samma hus som krogen.
Lösningar som förstås även de är skapade av glädje.

www.brygggerikrogen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Erik Lindeberg och Veronica Carlsson, Bryggerikrogen

Erik Lindeberg och Veronica Carlsson, Bryggerikrogen